Reflexintegratie
Kinderen zijn van nature gemotiveerd om te leren en nieuwe vaardigheden te herhalen tot ze die onder de knie hebben. Om vervolgens vol energie verder te gaan naar de volgende uitdaging. Groter worden en je ontwikkelen zou zonder al te grote hobbels en belemmeringen mogelijk moeten zijn. Maar, wat als dat niet zo is? Als het opgroeien helemaal niet zo probleemloos verloopt. In zo'n situatie kan de inzet van reflexintegratie voor een positieve omslag zorgen.
Op zoek naar de missende schakel
Reflexintegratie draagt bij aan een stevig fundament van onze ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Dus geen verdeling in problemen met aparte diagnoses en wekelijks naar diverse therapeuten om de losse symptomen te behandelen, maar aanpak van het centrale probleem dat aan de wortel ligt.
Om dat op te lossen, is het belangrijk om terug te gaan naar de basis. Op zoek naar de missende schakel en vanaf daar bouwen. Dat is de kracht van reflexintegratie. Door de samenhang tussen alle afzonderlijke symptomen te ontdekken, kom je op het spoor van de oplossing. Het zijn namelijk geen op zichzelf staande problemen. Al die symptomen horen bij elkaar, omdat het aspecten zijn van dezelfde vroege reflexontwikkeling.
Wat is een reflex?Een reflex is een automatische, onwillekeurige reactie van het lichaam op een prikkel, op iets wat er gebeurt. Die prikkel komt binnen in het brein en vervolgens zorgt het brein ervoor dat het lichaam - of je wilt of niet - reageert. Je hebt geen keuze, het gebeurt vanzelf. Probeer maar eens niet je handen uit te steken als je valt of niet te knipperen met je ogen als je schrikt van een hard geluid.
|
'Wanneer je je huis wilt verstevigen, begin je bij de fundering en niet bij het dak. Zo is het ook bij reflexintegratie.'
Hoe één verstoorde reflex kan leiden tot tal van klachten
Neem bijvoorbeeld de Asymmetrische Tonische Nek Reflex (ATNR). De baby hoort een geluid en draait als reactie het hoofd naar die kant. Tegelijkertijd strekken aan die zijde arm en been en buigen de ledematen aan de andere zijde. Dit gebeurt reflexmatig. Als deze reflex niet of onvoldoende is geïntegreerd in het eerste jaar kan dit leiden tot problemen op meerdere gebieden, zoals problemen met kijken en luisteren, lateralisatie, oog-handcoördinatie, gooien en vangen, taalverwerving, lezen en spellen, rekenen, schrijven en focus en geheugen. Het kan tevens leiden tot fysieke klachten aan armen, nek en schouders. En niet geheel onwaarschijnlijk wordt dit kind later geconfronteerd met de diagnose dyslexie. Dat zijn nogal wat problemen en ook nog eens heel uiteenlopend.
Symptoombestrijding versus een doeltreffende aanpak
Zonder kennis van reflexintegratie zou je dan kunnen denken dat er veel mis is met jouw kind. Je maakt je zorgen, omdat het op veel gebieden niet lekker loopt. Diverse therapeuten worden geconsulteerd en iedere therapeut kijkt naar dat stukje waar hij of zij deskundig in is. Met als uitkomst meerdere diagnoses en een lange periode van veel extra oefenen Of toch niet?
Brein en lichaam laten samenwerken
Niet als je kiest voor reflexintegratie. Dan kijk je namelijk naar de gehele ontwikkeling met in het bijzonder naar waar het anders is gelopen dan verwacht. Met simpele testen ontdekken we welke reflexen nog niet goed zijn ontwikkeld. Vervolgens is het zaak om de nog storende reflexen te integreren in het zenuwstelsel. Dat gebeurt door middel van bewegingsoefeningen en specifieke manuele en stressrelease technieken. Deze tijdelijke interventie helpt het brein en het lichaam beter samen te werken, waardoor het kind kan zich vervolgens op natuurlijke wijze en vol zelfvertrouwen verder kan ontwikkelen. Belemmeringen en ongewenste uitdagingen zullen tot het verleden behoren.
Meestal ontdek je pas in een later stadium dat die ontwikkeling niet soepel is verlopen. Dat blijkt ook in bovenstaand voorbeeld: een niet goed geïntegreerde ATNR kan ervoor zorgen, dat er dyslexie wordt vastgesteld. Dyslexie stel je op z'n vroegst vast in groep 3, terwijl de ATNR in het eerste levensjaar hoort te integreren.
Terug naar de basis, een stevig fundering maken
Wat veel therapieën dan doen, is de muren of het dak repareren. Aan de slag met de gevolgen van het probleem en intensief oefenen met dat wat er juist niet goed gaat. Bij dyslexie kan dat bestaan uit iedere dag extra lezen. Dat lost echter de oorzaak van het probleem niet op. Sterker nog, het bevestigt het kind keer op keer dat het iets niet kan. Reflexintegratie gaat terug naar de basis om de oorzaak duidelijk te krijgen en te werken aan een stevige fundering. Op die manier doorstaat het huis iedere storm.
Zenuwverbindingen worden steviger en nieuwe verbindingen worden aangemaakt. Met sterk verbeterde resultaten tot gevolg!
De bewegingsoefeningen en stress release technieken zorgen voor rijping van het zenuwstelsel. Bestaande zenuwverbindingen worden steviger en er ontstaan nieuwe verbindingen, zodat informatie sneller op de juiste plek in het brein aankomt en het lichaam op passende wijze kan reageren. Dit leidt tot voordeel op uiteenlopende gebieden.
• Minder gevoelig voor stress
• Betere sociaal-emotionele ontwikkeling
• Efficiënter functioneren
• Beter leervermogen
• Optimaler gevoel van welbevinden
'Dan heb je alles in huis om met vertrouwen uitdagingen aan te gaan en succesmomenten te ervaren.'
Voor alle leeftijden
Reflexintegratie zorgt voor een andere kijk op lichamelijke, sociaal-emotionele en cognitieve problemen. Het probleem wordt bij de basis aangepakt met als doel ontwikkelen in plaats van aanpassen en compenseren. Reflexintegratie is voor alle leeftijden.
Mogelijke oorzaken van een verstoorde reflex-ontwikkeling
In het eerder genoemde voorbeeld van de ATNR wordt het niet of niet goed kruipen als oorzaak genoemd. Er zijn nog veel meer mogelijke oorzaken voor een verstoorde reflexontwikkeling.
Reflexintegratie stelt geen diagnose en is geen vervanging van medisch handelen. Raadpleeg bij twijfel altijd een arts.
Gedrag & Emotie
Boze buien.
Overmatige verlegenheid
Pesten en gepest worden
ADHD, ADD
Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
Selectief mutisme
Druk gedrag, moeite met stilzitten en focussen
Impulsief of juist passief gedrag
Onvoldoende rekening kunnen houden met
eigen of andermans grenzen
Hechtingsproblemen, adoptie
Leren & Ontwikkelen
Leesproblemen, dyslexie
Leren kost (te) veel moeite
Schrijfmotorische problemen
Tenenlopen, vaak struikelen of vallen
Onhandigheid, vaak voorwerpen omstoten
Logopedische problemen, zoals TOS of
praten komt niet op gang
Problemen met auditieve vaardigheden
Moeite met leren fietsen en zwemmen
Problemen gerelateerd aan executieve functies, zoals plannen, concentreren en geheugen
Ontspannen & Welbevinden
Moeite om ontspannen te kunnen ademen
Stress gerelateerde klachten, burn-out
Gebrek aan concentratie
Slaapproblemen, nachtmerries
Bedplassen
Hooggevoeligheid
Snel schrikken, vaak bang zijn
Snel overprikkeld zijn geluid, licht, geur,
aanraking of omgeving
Niet kunnen stoppen met duim- en/of vingerzuigen
Tandenknarsen, kaakklemmen
© 2018 De Ronde Aarde Ι Logopedie en Reflexintegratie Fotografie www.luzanveenendaal.nl