Reflexintegratie

 

Kinderen zijn van nature gemotiveerd om te leren en nieuwe vaardigheden te herhalen tot ze die onder de knie hebben. Om vervolgens vol energie verder te gaan naar de volgende uitdaging. Groter worden en je ontwikkelen zou zonder al te grote hobbels en belemmeringen mogelijk moeten zijn. Maar, wat als dat niet zo is? Als het opgroeien helemaal niet zo probleemloos verloopt. In zo'n situatie kan de inzet van reflexintegratie voor een positieve omslag zorgen.

 

Op zoek naar de missende schakel 

 

Reflexintegratie draagt bij aan een stevig fundament van onze ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Dus geen verdeling in problemen met aparte diagnoses en wekelijks naar diverse therapeuten om de losse symptomen te behandelen, maar aanpak van het centrale probleem dat aan de wortel ligt.

Om dat op te lossen, is het belangrijk om terug te gaan naar de basis. Op zoek naar de missende schakel en vanaf daar bouwen. Dat is de kracht van reflexintegratie. Door de samenhang tussen alle afzonderlijke symptomen te ontdekken, kom je op het spoor van de oplossing. Het zijn namelijk geen op zichzelf staande problemen. Al die symptomen horen bij elkaar, omdat het aspecten zijn van dezelfde vroege reflexontwikkeling. 

 

   Wat is een reflex?

Een reflex is een automatische, onwillekeurige reactie van het lichaam op een prikkel, op iets wat er gebeurt. Die prikkel komt binnen in het brein en vervolgens zorgt het brein ervoor dat het lichaam - of je wilt of niet - reageert. Je hebt geen keuze, het gebeurt vanzelf. Probeer maar eens niet je handen uit te steken als je valt of niet te knipperen met je ogen als je schrikt van een hard geluid.

 

 

'Wanneer je je huis wilt verstevigen, begin je bij de fundering en niet bij het dak. Zo is het ook bij reflexintegratie.' 

Hoe één verstoorde reflex kan leiden tot tal van klachten

 

Neem bijvoorbeeld de Asymmetrische Tonische Nek Reflex (ATNR). De baby hoort een geluid en draait als reactie het hoofd naar die kant. Tegelijkertijd strekken aan die zijde arm en been en buigen de ledematen aan de andere zijde. Dit gebeurt reflexmatig. Als deze reflex niet of onvoldoende is geïntegreerd in het eerste jaar kan dit leiden tot problemen op meerdere gebieden, zoals problemen met kijken en luisteren, lateralisatie, oog-handcoördinatie, gooien en vangen, taalverwerving, lezen en spellen, rekenen, schrijven en focus en geheugen. Het kan tevens leiden tot fysieke klachten aan armen, nek en schouders. En niet geheel onwaarschijnlijk wordt dit kind later geconfronteerd met de diagnose dyslexie. Dat zijn nogal wat problemen en ook nog eens heel uiteenlopend.

 

Symptoombestrijding versus een doeltreffende aanpak

 

Zonder kennis van reflexintegratie zou je dan kunnen denken dat er veel mis is met jouw kind. Je maakt je zorgen, omdat het op veel gebieden niet lekker loopt. Diverse therapeuten worden geconsulteerd en iedere therapeut kijkt naar dat stukje waar hij of zij deskundig in is. Met als uitkomst meerdere diagnoses en een lange periode van veel extra oefenen Of toch niet?

 

Brein en lichaam laten samenwerken

 

Niet als je kiest voor reflexintegratie. Dan kijk je namelijk naar de gehele ontwikkeling met in het bijzonder naar waar het anders is gelopen dan verwacht. Met simpele testen ontdekken we welke reflexen nog niet goed zijn ontwikkeld. Vervolgens is het zaak om de nog storende reflexen te integreren in het zenuwstelsel. Dat gebeurt door middel van bewegingsoefeningen en specifieke manuele en stressrelease technieken. Deze tijdelijke interventie helpt het brein en het lichaam beter samen te werken, waardoor het kind kan zich vervolgens op natuurlijke wijze en vol zelfvertrouwen verder kan ontwikkelen. Belemmeringen en ongewenste uitdagingen zullen tot het verleden behoren.

 

Meestal ontdek je pas in een later stadium dat die ontwikkeling niet soepel is verlopen. Dat blijkt ook in bovenstaand voorbeeld: een niet goed geïntegreerde ATNR kan ervoor zorgen, dat er dyslexie wordt vastgesteld. Dyslexie stel je op z'n vroegst vast in groep 3, terwijl de ATNR in het eerste levensjaar hoort te integreren.

Terug naar de basis, een stevig fundering maken

 

Wat veel therapieën dan doen, is de muren of het dak repareren. Aan de slag met de gevolgen van het probleem en intensief oefenen met dat wat er juist niet goed gaat. Bij dyslexie kan dat bestaan uit iedere dag extra lezen. Dat lost echter de oorzaak van het probleem niet op. Sterker nog, het bevestigt het kind keer op keer dat het iets niet kan. Reflexintegratie gaat terug naar de basis om de oorzaak duidelijk te krijgen en te werken aan een stevige fundering. Op die manier doorstaat het huis iedere storm.

 

Zenuwverbindingen worden steviger en nieuwe verbindingen worden aangemaakt. Met sterk verbeterde resultaten tot gevolg!

 

De bewegingsoefeningen en stress release technieken zorgen voor rijping van het zenuwstelsel. Bestaande zenuwverbindingen worden steviger en er ontstaan nieuwe verbindingen, zodat informatie sneller op de juiste plek in het brein aankomt en het lichaam op passende wijze kan reageren. Dit leidt tot voordeel op uiteenlopende gebieden.

 

     •  Minder gevoelig voor stress

     •  Betere sociaal-emotionele ontwikkeling

     •  Efficiënter functioneren

     •  Beter leervermogen

     •  Optimaler gevoel van welbevinden

 

'Dan heb je alles in huis om met vertrouwen uitdagingen aan te gaan en succesmomenten te ervaren.'

 

Voor alle leeftijden

 

Reflexintegratie zorgt voor een andere kijk op lichamelijke, sociaal-emotionele en cognitieve problemen. Het probleem wordt bij de basis aangepakt met als doel ontwikkelen in plaats van aanpassen en compenseren. Reflexintegratie is voor alle leeftijden.

 

Mogelijke oorzaken van een verstoorde reflex-ontwikkeling

 

In het eerder genoemde voorbeeld van de ATNR wordt het niet of niet goed kruipen als oorzaak genoemd. Er zijn nog veel meer mogelijke oorzaken voor een verstoorde reflexontwikkeling.

Reflexintegratie stelt geen diagnose en is geen vervanging van medisch handelen. Raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Gedrag & Emotie

 

Boze buien.

Overmatige verlegenheid

Pesten en gepest worden

ADHD, ADD

Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)

Selectief mutisme

Druk gedrag, moeite met stilzitten en focussen

Impulsief of juist passief gedrag

Onvoldoende rekening kunnen houden met

eigen of andermans grenzen

Hechtingsproblemen, adoptie

Leren & Ontwikkelen

 

Leesproblemen, dyslexie

Leren kost (te) veel moeite

Schrijfmotorische problemen

Tenenlopen, vaak struikelen of vallen

Onhandigheid, vaak voorwerpen omstoten

Logopedische problemen, zoals TOS of

praten komt niet op gang

Problemen met auditieve vaardigheden

Moeite met leren fietsen en zwemmen

Problemen gerelateerd aan executieve functies, zoals plannen, concentreren en geheugen

 

Ontspannen & Welbevinden

 

Moeite om ontspannen te kunnen ademen

Stress gerelateerde klachten, burn-out

Gebrek aan concentratie

Slaapproblemen, nachtmerries

Bedplassen

Hooggevoeligheid

Snel schrikken, vaak bang zijn

Snel overprikkeld zijn geluid, licht, geur,

aanraking of omgeving

Niet kunnen stoppen met duim- en/of vingerzuigen

Tandenknarsen, kaakklemmen

© 2018 De Ronde Aarde Ι Logopedie en Reflexintegratie                                                                  Fotografie www.luzanveenendaal.nl